Blog

Uykunun Kilo Verme Üzerindeki Etkisi

Uykunun Kilo Verme Üzerindeki Etkisi

Herşeye %100 uydum, egzersizimi de yaptım ama yine de kilo veremedim diyenlerin dikkat edeceği ilk konu; UYKU
Çünküü düzensiz uyku kilo vermede etkili olan hormonların salınımını engeller. Bunlardan en bahsedilmesi gerekenleri; melatonin, kortizol, leptin ve ghrelin hormonlarıdır.
Melatonin; en yüksek seviyesine saat 23:00-03:00 aralığında ulaşır ve sabah saatlerinde seviyesi tekrar düşer. Bu hormon hava karardığında uykunuzun gelmesini sağlar ve ışıktan etkilenir. Melatonin hormonu güçlü bir antioksidandır yani vücudunuza zararlı olabilecek maddeleri etkisiz hale getirerek vücudun yenilenmesini sağlar. Bu nedenle karanlık bir ortamda ve belirtilen saat aralığında uyumak çok önemlidir.
Kortizol; herhangi bir stres durumunda bağışıklığı baskılar ve kan şekerini yükseltir. En düşük seviyesine gece, en yüksek seviyesine ise uykudan uyandıktan 1-2 saat sonra ulaşır. Kortizolün aşırı salınımı vücutta yağlanmaya neden olur. Kortizol üretimi bilgisi, beynin aydınlık/karanlık algısına bağlı olarak beyne iletilir. Bu nedenle uyku düzeniniz bozulduğunda kortizol hormonunun salınımı ve buna bağlı olarak yağ depolanması artar.
Leptin; beyne doyulduğu ve yemeyi kesmesi gerektiği sinyalini gönderir. Gece daha az salgılanan bir hormondur.
Ghrelin ise; beyne acıkıldığı sinyalini gönderir ve leptine zıt etki gösterir. Gece uyumadığınızda ghrelin hormonu daha fazla salgılanırken, leptin hormonu daha az salgılanır.
Bu sebeple diyet dönemindeyken en çok göz ardı edilen ve azımsanamayacak kadar büyük önemi olan uyku düzeninize dikkat etmeyi unutmayın. Verdiğiniz emeğin karşılığını sonuna kadar alabilmeniz için.


Sıkça Sorulan Sorular