Blog

Öfke durumu ve öfke kontrolü

Öfke durumu ve öfke kontrolü

Öfke duygusu nedir?
Öfke,kişinin kendisini korumak için duyduğu kuvvetli arzulardan kaynaklanır ve bu arzuyla bağlantılıdır. Öfke diğer duygular-mutluluk, üzüntü, korku, şaşkınlık - gibi kişiliğimizin normal bileşenidir. Bu duyguyu doğru yöntemle kontrolde tutmak önemlidir. Anlık öfke sonuçları büyük olan hatalara neden olabilmektedir.
Öfke duygusu hayal kırıklığı, incinmişlik, geçmişte yaşanan olumsuz durumlar, kişilik değerlerinin ihlal edilmesi gibi birçok nedenlerden kaynaklanmaktadır.

•Öfke duygusunu doğru ifade edebilme becerisine “öfke kontrolü” denir.
•Öfkemizi kontrol etmemiz neden önemlidir?
Saldırganlıktan uzaklaşmak, şiddetten uzaklaşmak, kişinin kendisine ve çevresindekilere zarar vermemesi için gereklidir.

•Öfke duygumuzu kontrolde tutmak için 4 yöntem:
1.Öfkelendiğinizde, öfkenizi kendinize ait yönerge cümleleriyle kontrol etmeye çalışabilirisiniz.(“derin nefes al” , “öfkeyle kalkıp zararla oturma”, “sakin ol ve mantıklı düşün” , “kaçma, dinle ve anlamaya çalış”)
2.Empati kurabilirsiniz. Karşınızdaki kişinin de duygularını anlamaya çalışmalıyız.
3.Nefes egzersizleri yapabilirsiniz. Öfkeli olduğumuz zamanlarda o ortamdan uzaklaşın on saniye kadar derin nefes alın. Öfkelenmenizi tetikleyen problemi düşünün ve mantıklı karar vererek tekrar o ortama dönüp sakin bir şekilde kendinizi ifade edin.
4.”Değer mi?” cümlesini düşünerek kendinizi sakinleştirmeye çalışın. (Geçici bir problem için bu kadar öfkelenmeye değer mi?)

“Herkes kızabilir. Bu kolaydır. Ancak doğru insana, doğru ölçüde, doğru zamanda, doğru nedenle ve doğru şekilde kızmak,işte bu kolay değildir. “
-Aristoteles


Sıkça Sorulan Sorular